کلینیک جراحی زیبایی دکتر شاهین کریمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

باید ها و نباید هایی که پس از جراحی سینه باید مورد توجه قرار گیرند!

23 اردیبهشت ، 1398
گروه تحقیقاتی کلینیک
0 کامنت

باید ها و نباید هایی که پس از جراحی سینه باید مورد توجه قرار گیرند
غذاهای مصرفی پس از جراحی سینه
بعضی اوقات بعد از جراحی یک یا دو بار حالت تهوع به شما دست می دهد، که امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. با بدست آوردن هوشیاری کامل بعد از عمل جراحی سینه، توصیه می شود مدام مایعات بنوشید. تا دو روز بعد از جراحی، مواد غذایی مانند سوپ، آب آناناس، آب پرتقال، آب کرفس و ویتامین ث مصرف کنید و پس از آن می توانید از رژیم غذایی معمولی استفاده کنید. رژیم غذایی تان باید دارای مایعات زیاد، غذای کم حجم و سبک که نفخ ایجاد نکند و مواد غذایی که حاوی پروتئین و ویتامین هستند، ‌باشد. بهتر است در روزهای اول، شیر مصرف نکنید، زیرا باعث نفخ می شود. 
در صورتی که از نظر گوارش، مشکل دارید، پزشکتان را مطلع کنید تا داروهای مورد نیاز را برای شما تجویز کند. از مصرف داروهایی که باعث انعقاد خون می‌شوند مانند آسپرین و وارفارین خودداری کنید و فقط داروهای تجویز شده را مصرف کنید. غذاهای چرب مصرف نکنید، زیرا هضم آن‌ها مشکل است. خوردن غذاهای چرب، باعث افزایش تهوع شما می شود. هنگام سرفه و عطسه کردن، سعی کنید به عضلات فشار آورده نشود و به آرامی این کار را انجام دهید. 
تنپوش های پس از جراحی سینه
بعد از عمل جراحی سینه، یک سوتین (پستان بند) مخصوص تهیه کنیدکه در صورت تایید و با مشورت با پزشک، به یک کش برای بستن بر روی سینه نیاز خواهد بود. برای یادگیری صحیح بستن آن و طرز استفاده، با پزشک و یا دستیار پزشک در مطب، تماس بگیرید. شما باید در هفته اول بعد از جراحی، در منزل کمتر فعالیت کنید و تحرک کمتری داشته باشید.
بعد از جراحی سینه چگونه استراحت کنیم؟
برای استراحت، از یک بالش بلند که 30 الی 45 درجه زاویه داشته باشد، استفاده کنید. بعد از مرخص شدن از بیمارستان باید روزانه استحمام کنید و جای بخیه‌های پستان را با شامپو و بتادین شستشو دهید. جهت باز نمودن سوتین مخصوص در هنگام دوش گرفتن، با پزشک جراح مشورت نموده و در صورت نیاز این کار را انجام دهید. برای باز کردن سوتین مخصوص، فقط در حالت خوابیده باید هر 6-4 ساعت آن را باز کرده و بعد از 30-20 دقیقه مجدد آن را ببندید. جهت بلند شدن برای زمانی که خوابیده هستید، ابتدا به پهلو شده و سپس کامل بلند شوید.
در صورت امکان، در ماه‌های اول، از فشار آوردن به قفسه سینه خود و دست‌ها جلوگیری کنید و وزنه بیش از یک کیلوگرم به هیچ وجه بلند نکنید. از حرکت های کششی خیلی شدید دست‌ها به سمت بالا یا پشت و یا حول دادن آن به جلو خودداری کنید. باید حواستان باشید که همیشه به پشت بخوابید و در صورت لزوم چند دقیقه میتوانید به پهلو دراز بکشید. اما باید این مسئله را مورد توجه قرار دهید که در 14 روز اول، از به پهلو خوابیدن به مدت طولاتی اجتناب کنید. اما بعد از گذشت 14 روز دستورات و توصیه های پزشک را دنبال و پیرو مشاوره های پزشک باشید.

استفاده از سوتین مخصوص بعد از جراحی سینه

اسپاسم!؟
جایگذاری پروتز در زیر ماهیچه قفسه سینه باعث اسپاسم (گرفتگی) و کشیدگی این ماهیچه خواهد شد که باعث می شود مقداری تنفس شما تحت تاثیر قرار گیرد. این حالت طبیعی است و نباید نگران آن باشید. در صورت بروز این مشکل برای شما داروهای ضد اسپاسم تجویز می شود.
اینکه به طور دائم بخوابید و تحرک نداشته باشید الزامی نیست و می توانید پس از گذشت 1 روز از جراحی به بیرون رفتن و قدم زدن بپردازید.
در صورت عدم رضایت با پزشک جراح خود تماس بگیرید و از ایشان مشاوره بخواهید.
اگر در اثر ضربه و یا حرکت غیر عادی دچار خونریزی شدید (غیرطبیعی) شدید، با پزشک جراح و یا پرستارتان تماس بگیرید. گاهی وقت ها کبودی در ناحیه محل جراحی، پهلوها و پشت، می بینید، که پس از چند روز بهبود می‌یابد.
زمان مرخص شدن از بیمارستان، حتماً نسخه دارویی خودرا تهیه نمایید و یا قبلاً، آن را از منشی در مطب دریافت کنید. این نسخه معمولاً شامل قرص آنتی‌بیوتیک، مسکن، پماد آنتی‌بیوتیک (برای استفاده روی زخم و بخیه‌ها)، سرم شستشو (جهت شستشوی محل زخم)، نرمال سالین یا سدیم کلراید و داروهای دیگری که به صلاحدید پزشک و فقط برای آن بیمار توصیه می‌گردد، می‌باشد.
مصرف داروهای قبلی بعد از جراحی سینه
برای شروع مصرف دوباره داروهای دیگری که قبل از جراحی استفاده می‌کردید، با پزشک جراح خود مشورت نمائید. برای مراقبت مناسب و قابل قبول لطفا از دارو ها و قرص هایی که توسط پزشکتان تجویز شده است به درستی و مصرف کنید. بهتر است در 5 روز اول، نحوه تنفس عمیق، سرفه کردن و خارج کردن خلط از سینه و گلو را رعایت کنید.
استحمام بعد از جراحی سینه
بهتر است در روزهای اول بعد از جراحی، برای حمام از یک نفر کمک بگیرید. حمام با فاصله یک روز در میان در ترمیم یافتن زخم ها و بهتر شدن و بهبود یافتان زخم‌‌ها بسیار مؤثر است. بهتر از قبل از استحمام مایعات زیاد مصرف شود. برای استحمام باید تا 5 الی 10 روز پس از انجام جراحی سینه، به صورت نشسته روی صندلی حمام کنید.
استحمام در بدو جراحی سینه، نباید بیشتر از 10 دقیقه طول بکشد و دمای آب باید زیر 40 تا 50درجه باشد. کل محل  زخم را با محلول شامپو بتادین که به یک اندازه مخلوط شده اند، شستشو دهید. بعد از شستن سوتین مخصوص، از سشوار به منظور خشک کردن سریع آن، استفاده کنید (توجه کنید که سشوار را نباید روی بدن بگیرید و این کا را نباید روی بدن انجام دهید) و یا از سوتین دیگری استفاده نمایید.
ناحیه بخیه و جای جراحی را با بتادین تمیز و بعد خشک کنید. پماد را بر روی زخم مالیده و سوتین تمیز را بپوشید. با مشورت با پزشک جراح خود می توانید به جای استفاده از گاز یک لباس نخی زیر گن خود بپوشید.

بعد از جراحی سینه چگونه استحمام کنیم

رسیدگی به محل بخیه ها و زخم ها بعد از جراحی سینه
بعد از گذشت 5 روز از جراحی پلاستیک ، نیازی به استفاده از بتادین نیست و فقط محل بخیه و زخم را با پماد چرب کنید. تا 10 روز  اول از انجام عمل جراحی سینه، پدهای اطراف و وسط پستان را استفاده نمایید و پس از گذشت 10 روز با پزشک جراح خود مشورت کنید. در صورت وجود پانسمان چسبی در اطراف سینه، چگونگی انجام این کار و اینکه تا چه زمانی باید این کار باید انجام شود را با پزشک خود و یا دستیار ایشان مشورت کنید. مدت زمان استفاده از سوتین مخصوص بسته به نوع ورم های بیمار باید به مدت 2 ماه می باشد.
چه ورزش هایی و در چه زمانی بعد از جراحی سینه 
پس از گذشت یک هفته از جراحی سینه می توانید ورزش های سبک مثل پیاده روی را شروع کرده و با نظر پزشک جراح، تمرینات خود را به تدریج افزایش دهید. بعد از سه ماه و با توجه به وضعیت عمومی بیمار، شنا و بدنسازی توصیه می‌شود. در ماه اول هر هفته یکبار، سپس هر دو هفته یکبار و در ماه سوم هر ماه یکبار به مطب مراجعه کنید. ممکن است در مراجعات شما، تعدادی بخیه کوچک برداشته شود.
ناحیه جراحی شده ورم زیادی دارد که بسته به فیزیولوژی بیمار، با گذشت زمان طول می‌کشد تا به تدریج تورم به وجود آمده کم کم از بین برود. محل جراحی سینه به صورت معمول متورم می شود که این برخی اوقات  تا 6 ماه یا بیشتر به طول می انجامد. برای شروع کردن رژیم غذایی مناسب میتوانید پس از مشاوره با پزشک تغذیه می توانید این کار را انجام دهید.
بعد از عمل جراحی سینه رانندگی نکنید
با مشورت با یک کارشناس و همچنین پزشک خود، انجام حرکات مناسبی که در شکل گیری عضلات و شکل‌دهی بهتر آن‌ها تاثیرگذار هستند را شروع کنید. در 14 روز پس از جراحی هماهنگی و قضاوت شما و تعادل شما در حد قابل قبولی نخواهد بود بنابراین در این مدت، از رانندگی بپرهیزید، با ماشین‌آلات کار نکنید و تصمیمات نگیرید. این را به یاد داشته باشید که بدون مشورت با پزشک، هیچ دارویی را مصرف نکنید.
مصرف مخدر ها و مشروبات الکلی پس از جراحی سینه
اگر دچار مصرف مواد مخدر هستیدحتما با پزشک خود مشورت کنید، تا به نتیجه قابل قبولی برسید. مشروبات الکلی استفاده نکنید. مشروب با داروهای بیهوشی که هنوز در بدن شما وجود دارد، واکنش‌های نامطلوب ایجاد می‌کند. در طول 7 روز اول دوره بعد از جراحی سینه از یک فرد بخواهید که شما را همراهی کند.
ایجاد خارش در محل جراحی سینه
اگر ناحیه جراحی و اطراف آن دچار خارش می شود با دستیاران پزشک مشورت کنید تا راه حل‌های مناسب را در اختیار شما بگذارند. اگر سوال یا مسئله مبهمی در ذهن شما وجود دارد، سؤالات خود را از جراح بپرسید. این کار در بهبود بهتر شما، تاثیرگذار خواهد بود.
آناتومی و فیزیولوژی هر کس مخصوص به خود اوست. هیچکس زودتر از شما متوجه وضعیت و شرایطتان نمی‌شود. برای رسیدن به بهبودی کامل نیازمند گذر زمان هستیم. رعایت کردن دستورات بعد از جراحی را هرگز فراموش نکنید.
اگر سوال و یا نگرانی وجود دارد، آن ها را از پزشک جراح خود و یا دستیار ایشان بپرسید.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
خدمات مرتبط
  • جراحی سینه
    جراحی سینه
    با بهترین جراح زیبایی سینه تهران مطمئن تری
    ادامه مطلب
6LfIffAaAAAAAKRImb4a_WyniizR7KFIPjzhQrMX